SMART succesvol bij digitaliseringsstrategie

Augustus 2020

Stad & Esch is een grote middelbare school gevestigd in Meppel waar digitalisering en kwaliteit hoog in het vaandel staan. Geïnspireerd door een sterke visie, betrokken leraren en een vooruitstrevende directeur-bestuurder, heeft Stad & Esch afgelopen jaar een schoolbrede technologie-upgrade gehad. Deze upgrade heeft ervoor gezorgd dat er succesvol op afstand les kan worden gegeven, de betrokkenheid bij leerlingen is versterkt en het helpt leerlingen om zich voor te bereiden op de banen van de toekomst. Bij het kiezen van de juiste oplossing was het essentieel dat deze aansloot bij de visie en ambities van Stad & Esch. Daarbij was het ook van belang dat het de digitale didactiek ondersteunt en dat het werken met digitale content op een simpele manier mogelijk maakt.

COVID-19

Stad & Esch had veel verouderde beameropstellingen. Deze waren nuttig, maar lagen niet in lijn met de digitaliseringsstrategie die Stad & Esch voor ogen had. Nu heeft een groot deel van de klaslokalen een nieuw SMART Board® interactieve display, samen met de SMART Learning Suite software. Peter de Visser, directeur-bestuurder bij Stad & Esch, kan zien dat het een verschil heeft gemaakt. “Sinds 2008 zijn wij al bezig met digitalisering. Eerst met Apple Macbooks vanuit de school, en sinds 2014 werken wij met ‘bring your own device’. Al onze vaksecties werken met de digitale (interactieve) leermiddelen van uitgeverijen en van eigen makelij en onze leerlingen hebben toegang tot digitale content. Doordat wij al volop bezig waren met digitalisering, konden wij gemakkelijker schakelen toen de scholen dicht moesten in verband met het coronavirus. De dag na de aankondiging kregen onze leerlingen al online les volgens rooster.

Resultaat

De interactieve SMART Boards ondersteunen Stad & Esch bij het zoeken van talenten bij de kinderen en het is goed om te zien dat ze de digitale didaktiek van de lessen van de docenten verrijken. Vanuit de Stad & Esch Academie zijn voor de vijf vakdomeinen gecertificeerde SMART-experts opgeleid. Sinds de introductie van de interactieve SMART Boards is de drempel voor andere docenten aanzienlijk verlaagd en het is duidelijk te zien dat ze een meerwaarde hebben.

Case studie

In een groot deel van de 120 lokalen hangt een interactief SMART Board. Momenteel krijgt een deel van de leerlingen via een livestream les op afstand en kan de inhoud op het SMART Board gemakkelijk gedeeld worden met de leerlingen. Op deze manier kan elke leerling, zij het in het klaslokaal of vanuit huis, meedoen met de lessen. “Dit voegt meerwaarde toe. Ook na COVID-19 zien wij mogelijkheden om in de toekomst bv. in het kader van gepersonaliseerd leren een capaciteitsvraagstuk binnen het gebouw in de bovenbouw op te lossen door een (beperkt) deel van de tijd online les te geven”.

Gebruiksvriendelijk, flexibel en effectief

Naast dat SMART Boards erg gebruiksvriendelijk zijn, ondersteunen ze ook de docenten hun lessen te variëren in werkvormen. Ook Rob Nooi, docent Natuur en Scheikunde, is erg blij met de introductie van de nieuwe interactieve SMART Boards. “Het is ontzettend fijn dat je met een onbepaald aantal devices kan werken en aantekeningen gemakkelijk kunt delen, zowel met de leerlingen als collega-docenten. Het is een immens verschil vergeleken met vroeger. Het SMART Board levert zoveel flexibiliteit op en het laat me sneller werken. De ‘Shout it out’ en‘Multi-touch’ functies vind ik één van de mooiste functies die er zijn. Dit zijn hele simpele tools, maar wel erg belangrijk en speelden een rol bij onze keuze voor SMART.

Ik merk dat leerlingen gemotiveerder zijn en bij de les blijven. Ook kan ik mijn lessen veel meer personaliseren en ad hoc aanpassen waar het nodig is. We hebben de mogelijkheid om sneller door de stof te gaan en de lessen gemakkelijk aan te passen aan het niveau van de leerlingen. Sinds de introductie van het interactieve SMART Board heb ik ook de mogelijkheid om direct op vragen van leerlingen in te spelen, vroeger was dit veel moeilijker. Mijn leerlingen snappen de stof daarom ook veel sneller. Het interactieve SMART Board heeft mij echt geholpen flexibeler te werken, dat vind ik gaaf”, voegt Nooi toe.

De interactieve SMART Boards ondersteunen Stad & Esch bij het zoeken van talenten bij de kinderen en het is goed om te zien dat ze de digitale didaktiek van de lessen van de docenten verrijken. Vanuit de Stad & Esch Academie zijn voor de vijf vakdomeinen gecertificeerde SMART-experts opgeleid. Sinds de introductie van de interactieve SMART Boards is de drempel voor andere docenten aanzienlijk verlaagd en het is duidelijk te zien dat ze een meerwaarde hebben.